اقتصاد و مدیریت

اقتصاد و مدیریت
 
به دنیای اقتصاد خوش آمدید

محل درج آگهی و تبلیغات
 
نوشته شده در تاريخ جمعه 27 ارديبهشت 1392برچسب:, توسط محمد جواد اکبری

آلبرت بغزیان استاد اقتصاد دانشگاه تهران در خصوص اولویت‌های اقتصادی دولت آینده به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: بهبود معیشت مردم باید اولویت اصلی دولت آینده باشد ممکن است دولت آینده برنامه‌هایی بلند مدت داشته باشد ولی باید یک سری برنامه‌های کوتاه مدت نیز برای بهبود معیشت مردم در نظر گیرد.

وی افزود: دولت آینده برای بهبود معیشت مردم حتما باید مکانیزم پرداخت یارانه را مجدد بازنگری کند البته مکانیزم پرداخت یارانه از لحاظ مصرف‌کننده کاملا جا افتاده و تمام قسمت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری آن منظم است، بطوریکه به موقع واریز می‌شود و مردم هم برداشت می‌کنند و مشکلی از این ناحیه وجود ندارد.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: اما پرداخت یارانه نقدی یا غیر نقدی مورد بحث است چرا که در ابتدا قرار بود پرداخت یارانه نقدی با شناسایی اقشار مورد هدف برای مدتی ادامه یابد و بعد کم‌کم حذف شود نه اینکه این پرداخت‌ها این تصور را برای مردم بوجود آورد که قرار است به صورت مادام‌العمر ادامه یابد.

بغزیان تاکید کرد: در مدت زمانی که یارانه‌ به مردم پرداخت می‌شود دولت باید بستر ایجاد اشتغال را بوجود آورد تا از این طریق درآمدها افزایش یابد و زمانیکه تضمین داده شود که درآمد خانوارها به اندازه‌ پرداخت یارانه افزایش می‌یابد دیگر لزومی به پرداخت یارانه توسط دولت وجود ندارد.

وی در ادامه به بخش تولید اشاره کرد و گفت: قرار بود این بخش از طریق تسهیلات بلاعوض، ارزان و کم بهره از سوی دولت تقویت شود که این موضوع محقق نشد و بخش تولید هم متأسفانه علیرغم اینکه اعلام کرده بود که با افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی بر روی برنامه بهبود بهره‌وری کار می‌کند و با بهبود و افزایش خط تولید قیمت تمام شده را کاهش می‌دهد ولی به این موضوع عمل نکرد.

این کارشناس اقتصادی گفت: در این خصوص بخش تولید بیشتر چشم انتظار دولت بود تا با جبران هزینه‌ها، معافیت‌ها و بخشودگی این کار را انجام دهد و متأسفانه تلاشی در این زمینه نداشت که باید در این مورد به این بخش خرده گرفت.

این استاد دانشگاه در خصوص رویکرد دولت آینده نسبت به تولید، تصریح کرد: باید تنگاهای تولید را برطرف کرد، تولید‌کننده‌ها از کمبود نقدینگی می‌نالند و این موضوع به سیستم بانکی و کارگروه سیستم بانکی مرتبط می‌شود.

وی گفت: کارگروه سیستم بانکی در طرح تحول اقتصادی  قرار بود تخصیص اعتبارات را منظم کند و منابع مالی را به جای رفتن به سمت دلالی به سمت کارهای تولیدی هدایت کند اما متاسفانه بانک‌ها این کار را نکردند و بیشتر به سود‌های کوتاه مدت و برگشت سریع اقساط فکر کردند.

این استاد اقتصاد دانشگاه تهران، گفت: باید نرخ ارز تثبیت شود تا تولید کنندگان برنامه‌های تولیدیشان را بر اساس آن  تنظیم کنند، در غیر این صورت تولید‌کننده‌ها با یک بلاتکلیفی مواجه خواهد بود.

وی در ادامه، اظهار داشت: بی‌برنامگی‌هایی درتخصیص ارز در مرکز مبادلات ارزی وجود دارد، چرا که از طرفی می‌گویند ارز به تولید‌کننده‌ها داده می‌شود و در مقابل آنها می‌گوید که ارزی دریافت نکرد‌ه‌اند، بنابراین  مرجعی مانند بانک مرکزی باید باشد تا صحت این گفته‌ها را تأیید کند که آن هم در این خصوص کم کاری می‌کند.

این استاد اقتصاد دانشگاه تهران در ادامه با اشاره به تأثیر تحریم‌ها بر اقتصاد کشور، بیان داشت: رفع آثار تحریم از اقتصاد کشور نیازمند برنامه بلند مدت است ولی اگر بخواهیم در کوتاه مدت آثار آن را کاهش دهیم یا باید در بخش مصرف ریاضتی عمل کنیم و یا نیازهایمان را خودمان تولید کنیم.

وی در ادامه گفت: به هرحال رفع آثار تحریم یک کار انفرادی و یکجانبه نیست و باید بصورت همگانی زوایای مختلف آن سنجیده شود و باید با یک بسته سیاستی منسجم برای رسیدن به نتیجه مطلوب روی آن کار شود.

بغزیان بیان داشت: اولویت اقتصادی دولت آینده باید تثبیت قیمت‌ها باشد تا مردم اینقدر در مورد افزایش قیمت‌ها دچار استرس نباشند و وزارت بازرگانی هم نظارتش را نسبت به قیمت‌ها باید بیشتر کند و جلوی افزایش قیمت غیر واقعی گرفته شود.

وی در ادامه اظهار کرد: برای جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها تقویت جایگاه شورای رقابت به عنوان نهادی که طبق قوانین مشخص عهده‌دار کنترل قیمت‌ها است لازم به نظر می‌رسد تا از این طریق مردم مطمئن شوند که در این زمینه از یک حامی برخوردارند.



.: Weblog Themes By Pichak :.



آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 11
بازدید دیروز : 37
بازدید هفته : 48
بازدید ماه : 48
بازدید کل : 22380
تعداد مطالب : 44
تعداد نظرات : 3
تعداد آنلاین : 1

تبلیغات پیامکی
استخاره آنلاین با قرآن کریم



تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک
  • آی تی ایران
  • سرکه